Senin, 11 April 2016

Menara Kuala Lumpur, Malaysia

Menara Kuala Lumpur
I.                    Pendahuluan
Menara Kuala Lumpur ialah sebuah menara terletak 515 meter dari aras laut dengan ketinggian 421 meter. Menara Kuala Lumpur terletak di kemuncak Bukit Nanas 94 m dari aras laut. Menara ini mula dibina pada 4 Oktober 1991 dan telah dirasmikan oleh Bekas Perdana Menteri Malaysia iaitu Tun Dr. Mahathir bin Mohamad pada 1 Oktober 1996. Menara Kuala Lumpur dibina sebagai menara komunikasi untuk mempertingkatkan khidmat telekomunikasi dan sistem pemancar.

II.                  Konsep Design
http://biyahilo.privateshelter.com/files/2008/10/menara_kuala_lumpur.jpgBentuknya yang tirus dan tinggi adalah keistimewaannya. Bahan binaan menara ini adalah konkrit. Menara ini menjadi tumpuan pelancong kerana ia menyediakan banyak tempat reakreasi. Reka bentuk menara ini dipengaruhi oleh seni bina Islam, Jerman, Perancis dan tempatan. Hiasan dalamannya pula dipengaruhi oleh seni bina Islam yang bercirikan gaya Muqarnas dari Esfahan, Iran.Seni reka dalaman yang bercirikan sentuhan Muqarnas ini dapat dilihat dengan ketara khususnya pada rekaan kubah kaca yang terdapat di lobi lif utama. Kubah kaca yang terdapat adalah dalam tekstur yang agak kasar, ia mempunyai tujuh tingkat yang melambangkan 7 lapisan (petala) langit menurut Islam. Hiasan ini juga boleh dilihat di pintu masuk utama ruang legar dan dibawah kepala menara.







III.                Eksterior
Menara Kuala Lumpur merangkap sebagai ikon Kuala Lumpur terbaik dikenal. Berdiri dengan berani di atas Bukit Nanas Forest Reserve, itu adalah menara telekomunikasi tertinggi keenam di dunia. Dibangun untuk meningkatkan kualitas telekomunikasi dan transmisi broaddcasting, Menara Kuala Lumpur berdiri dengan bangga sebagai simbol Kuala Lumpur, 'The Garden City of Light'.
Menara Kuala Lumpur digunakan untuk aturcara penting bagi umat Islam kerana disinilah tempat penentuan anak bulan Ramadan dan Syawal dilakukan di puncak menara tersebut.
Penjelasan Gambar :
TH06-TH 10 - Dasar Antena Mast
TH06 - Broadcasting Station
TH05 - Layanan Gedung Lantai
TH04 - Stasiun Telekomunikasi
TH03 - Mega View Banquet Hall
TH02 - Revolving Restaurant
TH01 - Observation Deck dilengkapi dengan Audio Tour Service dan teropong
TH00 - Refuge di Area
Temukan kubah berbentuk lengkungan dihiasi dengan kaca yang menerangi seperti berlian raksasa diatur sesuai dengan bentuk tradisional Islam 'muqarnas'. desain ini dari Esfahan, Iran membentuk pola kasar yang lebih besar di bagian bawah untuk melambangkan tujuh lapisan langit. The 'muqarnas' dapat dilihat di lobi pintu masuk, lobi angkat dan soffit kepala menara.
Reka bentuk menara ini direka oleh Kumpulan Senireka Sdn. Bhd. iaitu sebuah syarikat tempatan. Bentuknya yang tirus dan tinggi adalah keistimewaannya. Bahan binaan menara ini ialah konkrit. Menara ini menjadi tumpuan pelancong kerana ia menyediakan banyak tempat reakreasi. Reka bentuk menara ini dipengaruhi oleh seni bina Islam, Jerman, Perancis dan tempatan. Hiasan dalamannya pula dipengaruhi oleh seni bina Islam yang bercirikan gaya Muqarnas dari Esfahan, Iran. Seni reka dalaman yang bercirikan sentuhan Muqarnas ini dapat dilihat dengan ketara khususnya pada rekaan kubah kaca yang terdapat di lobi lif utama. Kubah kaca yang terdapat adalah dalam tekstur yang agak kasar, ia mempunyai tujuh tingkat yang melambangkan 7 lapisan (petala) langit menurut Islam. Hiasan ini juga boleh dilihat di pintu masuk utama ruang legar dan di bawah kepala menara.

IV.                Interior
http://farm3.static.flickr.com/2320/2216993985_53613dbeb0.jpghttp://static.asiawebdirect.com/m/kl/portals/visit-malaysia-com/homepage/kl-tours/kl-tower-dinner/tourParagraphs/tourbt/BucketList/01/image3/atmosphere.jpg

Kuala Lumpur Skyline View @ 276m
Mengalaminya semua pada 1 Malaysia Cultural Village!
Mengalami kehidupan Kota metropolitan, hati matahari terbenam dan pemandangan malam yang tak terlupakan di ketinggian 276 meter di atas permukaan tanah. Anda dapat melakukannya di kenyamanan Observation Deck kami dengan tur audio yang tersedia dalam 11 bahasa.
Menara Kuala Lumpur dibina sebagai menara komunikasi untuk mempertingkatkan khidmat telekomunikasi dan sistem pemancar. Di sini siaran radio RTM iaitu Klasik Nasional, Muzik FM, KL FM, Traxx FM, Ai FM, Minnal FM, Asyik FM, televisyen RTM1 dan RTM2 milik Radio Televisyen Malaysia, NTV7 milik Media Prima Berhad dan TV Alhijrah milik Al Hijrah Media Corporation siaran UHF dapat diterima sehingga 40km jauhnya.
V.                  Sistem Struktur & Utilitas
Pembangunan Menara Kuala Lumpur dimulai pada 4 Oktober 1991 dan terdiri dari 3 tahap.
Tahap pertama adalah pelebaran Jalan Punchak dan ekskavasi sampai 15 Agustus 1992.
Tahap ke-2 adalah pembangunan fondasi dan basement yang dimulai pada 6 Juli 1992 dan selesai pada 15 April 1993.
Pada 1 Mei 1993, Tahap ke-3 dimulai untuk membangun struktur utamanya, yaitu menara dan bangunan untuk turis. Bangunan tersebut dirancang dan didekorasi dengan dekorasi yang mencerminkan budaya Islam di Malaysia salah satunya adalah kubah di lobi yang terbuat dari kaca yang ditata sedemikian rupa sehingga tampak seperti berlian dalam bentuk Muqarnas oleh perajin Iran dari Isfahan.
Pada 13 September 1994, Bapak Perdana Menteri Malaysia Yang Amat Berbahagia Dato Seri Mahathir Binti Mohamad yang melakukan Topping-Up Ceremony di mana antena dipasang dan menara tersebut mencapai ketinggian 421-meter.
Pada 23 Juli 1996, Menara ini yang diperlengkap renovasi.
Pada 24 Agustus 1996, Menara ini dibuka untuk umum.
Pada 1 Oktober 1996 mulai malam ini sejak sekitar pada pukul 20:30 MST, Menara ini diupacara peresmi mengudara pertama kali siaran perdana oleh Bapak Perdana Menteri Malaysia Yang Amat Berbahagia Dato Seri Mahathir Binti Mohamad melalukan Grand Launching, Officially Inaugurated atau Opening Ceremony.

Sumber :

Tidak ada komentar:

Posting Komentar